La inceputul acestui an, 2021, FdAgri, a semnat primele 3 contracte de finantare nerambursabila cu 3 organizatii non-profit. Valoarea totala a celor 3 finantari este de 157,605 EUR (din care 37,605 EUR oferite de FDAgri si 116,000 EUR de Carrefour Foundation)
In fiecare din aceste proiecte se va dezvolta o structura asociativa pentru micii fermieri din cateva comunitati rurale din judetele Cluj, Timis/Arad si Iasi cu scopul de a creste accesul acestora la piata de desfacere profesionista. Fermierii vor primi asistenta tehnica si consultanta personalizata pentru a dezvolta o structura asociativa viabila si care sa existe pe termen lung.
Proiectele sunt implementate de Fundatia Civitas pentru societatea civila Cluj (Civitas),Asociatia Synerb Venture Catalyzer (Synerb) si Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara (CMSC).
Cele 3 organizatii au expertiza si experienta in dezvoltare comunitara rurala, au facilitat infiintarea de cooperative ale fermierilor mici sau au dezvoltat intreprinderi sociale care au ca scop distributia de produse locale proaspete si procesate. Rezultatele de exceptie obtinute de cele 3 organizatii au demonstrat ca fermierii mici pot sa se asocieze, ca structurile astfel create pot deveni rentabile si ca produsele pot ajunge pe masa consumatorilor romani fie livrate direct fie prin intermediul lanturilor alimentare profesioniste. Expertiza lor este recunoscuta la nivel national si european, organizatiile participand in mod activ si constant la discutiile publice cu privire la dezvoltarea rurala prin asociere.
FdAgri isi propune ca in urmatorii 5 ani sa sustina dezvoltarea a 15 structuri asociative (cooperative sau intreprinderi sociale de tip food-hub) in 15 comunitati rurale din bazinele legumicole din Romania si care sa permita un acces crescut la piata profesionista de legume proaspete a peste 1500 fermieri mici. Printre beneficiile asteptate sunt: cresterea productivitatii cu minim 50% la nivelul fermelor, peste 35 mil EUR venituri suplimentare pentru fermieri si peste 150.000 tone legume livrate consumatorilor romani.
Aceste structuri ale fermierilor mici odata ce devin viabile din punct de vedere economic conduc atat la cresterea nivelului de trai al fermierilor direct implicati, cat si la dezvoltare comunitatilor locale din care acestia fac parte.
Civitas
Scopul proiectului este de a creste accesul la piata a fermierilor din bazinul legumicol situat pe Valea Ariesului prin deschiderea unei linii de business dedicate pentru legume la intreprinderea sociala Nod Verde.
Proiectul are o durata de 12 luni si face parte dintr-un program structurat pe 3 ani. La finalul fiecarui an se analizeaza rezultatele si se iau deciziile necesare.
Proiectul pune in valoare expertiza de peste 8 ani acumulata de Civitas in dezvoltarea capacitatii fermierilor mici din comunitatile rurale din Transilvania si va fi primul proiect din zona care va testa agregarea graduala a unui numar de peste 100 de fermieri (40 in primul an, la finalul anului al doilea si peste 100 la finalul anului al treilea) care vor livra legume proaspete magazinelor din lanturile de retail din regiune. Fermierii care vor intra in proiect vor avea acces la programe de educatie speciale (cursuri, consultanta dedicata si schimburi de experienta) cu scopul de a creste productivitatea fermelor prin introducerea de noi tehnologii performante.
Specific Objectives
- Analiza potentialului legumicol din Valea Ariesului si identificarea fermierilor care doresc sa se asocieze pentru comercializare prin Nod Verde.
- Elaborarea unui plan de afaceri pentru urmatorii 3 ani impreuna cu fermierii
- Echiparea fermierilor prin organizarea a unor sesiuni de training si oferirea de consultanta de specialitate livrata la nivelul fermei.
- Planificarea si organizarea distribuita pe fermieri a productiei de legume si a recoltatului
- Adaptarea capacității de operare Nod Verde și a resurselor umane la specificul noii linii de business.
- Achiziționarea / închirierea unor echipamente, spații de depozitare, consumabile pe lângă cele aflate în momentul de față în proprietatea Nod Verde.
- Identificarea de noi piețe de desfacere și incheierea de contracte cu 1-2 retele mari de magazine alimentare Extinderea numărului de producători de legume care colaboreaza cu Nod Verde si cresterea graduala a cantităților de produse valorificate prin această nouă linie de business.
Synerb
Acest proiect are ca scop creșterea accesului la piata a micilor fermieri din zonele legumicole din zona de Vest prin asociere.
Echipa Synerb va analiza potențialul legumicol din cateva comunitati rurale situate in judetele Timis si Arad, va analiza apetitul asociativ al fermierilor si va selecta unui grup de fermieri din comunitatile respective interesati sa se asocieze. Fermierii vor participa la o serie de intalniri de training si vizite de studiu cu scopul de a intelege cum functioneaza o structura asociativa, care sunt pasii care trebuie parcursi, care sunt avantajele si costurile unei asemenea constructii. De asemeni, cu sprijinul direct al Asociatiei Synerb fermierii vor elaboraun plan de afaceri realist pentru dezvoltarea structurii asociative.
Daca aceasta prima etapa de 7 luni se va incheia cu succes, fermierii din grupul de initiativa vor primi suport pentru urmatorii 3 ani pentru a pune in practica planul de afaceri si a înființa structura asociativa (cooperativa sau food-hub). Se estimeaza ca dupa 3 ani structura astfel creata va deveni viabila economic si va deservi 50-100 de mici fermieri din respectivele comunitati rurale si ca legumele locale proaspete sau procesate vor ajunge astfel pe rafturile a cel puțin 1-2 lanțuri mari de magazine din România și apoi pe mesele consumatorilor.
Specific Objectives
- Obiectiv 1. Analiză comparativă a potențialului a 2-4 comunități locale din zona de Vest.
- Obiectiv 2. Agregarea unui grup de initiativa format din 10-15 fermieri determinati sa se asocieze si pregatirea lor in vederea asocierii.
- Obiectiv 3. Elaborarea impreuna cu fermierii din grupul de initiativa a unui Plan de afaceri pentru structura asociativa pe care doresc sa o dezvolte.
CMSC
Scopul proiectului este de a creste accesul la piata a fermierilor din cateva comunitati rurale situate in bazinele legumicole din judetul Iasi prin asociere pentru vanzare.
In aceasta etapa, CMSC analizeaza potentialul legumicol exsitent in cateva comunitati rurale situate pe valea Prutului si a Jijiei si identifica un numar de 10-15 fermieri care doresc sa se asocieze in vederea comercializarii legumelor. De asemeni CMSC va analiza si va propune modelul de business cel mai potrivit pentru grupul de initiativa (fie crearea unei cooperative fie deschiderea unei noi linii de business la intreprinderea sociala Roade si Merinde dedicata comercializarii de legume). Proiectul are o durata de 6 luni si face parte dintr-un program amplu derulat pe parcursul a 3,5 ani care are ca obiectiv cresterea accesului la piata pentru 100 de fermieri legumicultori din judetul Iasi.
Specific Objectives
- Cartografierea mai multor comunități din orașul Iași folosind metode participative pentru selectarea unui grup extins de legumicultori din județul Iași în apropierea regiunii Prutului cu potențial de legumicultură (Probota, Prisacani, Tutora, Golaiești, Holboca, Tomesti)
- Coagularea grupului de inițiativă prin evaluarea nevoilor fermierilor, evaluarea potențialului legumicol din zonă și inițierea primelor acorduri pilot cu un retailer, pentru achiziționarea producției existente de fermieri.
- Dezvoltarea unui plan de afaceri pentru structura de asociere aleasa impreuna cu fermierii din grupul de initiativa.
Daca aceasta prima etapa de 6 luni se va incheia cu succes, proiectul va continua in urmatorii 3 ani pentru a pune in practica planul de afaceri. Se estimeaza ca dupa 3 ani structura astfel creata va deveni viabila economic si va deservi 50-100 de mici fermieri din respectivele comunitati rurale si ca legumele locale proaspete sau procesate vor ajunge astfel pe rafturile a cel puțin 1-2 lanțuri mari de magazine din România și apoi pe mesele consumatorilor.